Special SH: BMW Seria 3 / E46 (’98-’05)

Seria 3 de la BMW a reprezentat si reprezinta un punct de referinta in ceea ce priveste placerea de a conduce, calitatea fabricatiei si tehnologia imbarcata. Din aceasta cauza insa, Seria 3 isi pastreaza bine pretul in timp, masinile bine intretinute si cu un rulaj civilizat (sub 150.000 km!) fiind destul de scumpe.

Ani & modele
E46, cea de-a patra generatie BMW Seria 3, a intrat in productie in 1998, inlocuind arhicunoscuta “Pisicuta” (E36). e46_1Intai a aparut sedanul iar, in 1999, au urmat coupe-ul si touring-ul, impreuna cu transmisia automata steptronic. Modelul decapotabil si M3-ul E46 au fost lansate in anul 2000 si, un an mai tarziu, a venit si Compact-ul – hatchback-ul in 3 usi :).
In 2002, E46 sedan a primit un facelift, ce a cuprins redesenarea blocurilor optice fata si a parasocurilor (facelift-ul se caracterizeaza prin proiectoarele de ceata mici si rotunde), precum si intarirea sasiului. e46_3De asemenea, 316i si 318i au primit motoare mai puternice. Coupe-ul si decapotabila au suferit aceeasi operatie in 2004, cea mai notabila schimbare fiind introducerea blocurilor optice spate cu tehnologie LED. BMW E46 a iesit din productie la jumatatea anului 2005, cand a fost inlocuit de E90.

Ce motor?
BMW-ul E46 dispune de o gama larga de motorizari, ce pot satisface aproape orice pretentii. Raportul cilindree/performante/consum este insa foarte important. Cele mai apreciate motoare de pe E46 sunt cele montate pe 318i, 325i/xi si 320d.

E46 316i (’98-’01) are sub capota un propulsor de 1.895 cmc / 103 CP (M43B19). Prin urmare, cilindreea nu are legatura cu “16”-le inscriptionat pe portbagaj, asigurarea si impozitul calculandu-se in consecinta. 316-le este submotorizat si din aceasta cauza consuma mult. Acelasi motor, dar cu o putere marita la 117 CP, echipeaza modelele 318i / 318 Ci.
In 2001, E46 316i (’01- ) a primit motorul N42B18 de 1.796 cmc / 115 CP, care a obtinut premiul “Motorul Anului 2001”. Iar E46 318i dispune de acelasi motor, dar marit la 1.995 cmc si urcat la 143 CP – cea mai buna optiune pentru cei care cauta un raport putere/performante/consum foarte bun sub 2.000 cmc.
Partea interesanta pentru pasionatii marcii incepe insa de la E46 320i, o data cu motoarele cu 6 cilindri in line (L6). Propulsorul de pe 320 are 2.171 cmc / 170 CP si ofera performante bune. Dar, atentie, cresc costurile de intretinere! Si daca tot dai un ban in plus, mai bine stai si mai in fata :).
E46 325i, cu motorul M54B25 de 2.494 cmc / 192 CP, ofera un raport performante/consum excelent si o baza buna pentru tuning. Sistemul “Dublu-Vanos”, care ajusteaza inclinatia supapelor de admisie si evacuare pentru a optimiza consumul si raspunsul motorului, face toti banii. Mai mult, “2.5”-ul este unul dintre cele mai longevive si mai elaborate motoare dezvoltate de BMW. Cei care vor mai mult, pot opta pentru 330i – motor M54B30 / 231 CP – sau pentru divizia M.e46_4
E46 M3 are un motor L6 aspirat, de 3.246 cmc / 343 CP (S54B32), care a primit distinctia “Motorul Anului 2001” si nu cred ca mai are nevoie de nici o prezentare. In general, “M” nu isi ia decat un pasionat care stie la ce se baga. Totusi, trebuie mentionat ca “M”-urile doar arata ca modelele corespondente obisnuite, la nivelul platformei tehnice diferentele fiind majore (rigiditate, suspensii, frane, etc.).

La capitoul Diesel, cea mai buna alegere o reprezinta E46 320d, fabricat incepand din 2004, cand motorul M47TUD20 a fost revizuit si urcat la 161 CP. Nici 320d-urile anterioare (148 CP) nu sunt de lepadat, fiind economice si fiabile. Raspunsul motorului este insa destul de slab, in raport cu puterea afisata.
Evitati 318d (’99-’01) care, in ciuda cilindreei de 1.951 cmc identice, nu dezvolta decat 114 CP. BMW-ul E46 este destul de greu iar performantele acestui propulsor nu ii fac cinste: consuma aproape cat 2.0d-ul si trage… sa moara. Nu faceti nici o afacere!
Din pacate pentru pasionatii BMW/Diesel, E46 nu ofera decat varianta 330d, care te duce in alta grila de impozitare/asigurare. Motorul de 181 CP da insa satisfactie iar cuplul de 390 Nm este o placere, mai ales daca este cuplat la o transmisie integrala (“x”) si la o cutie de viteze manuala. Nici cu steptronic-ul nu te faci insa de ras!

Puncte slabe
BMW Seria 3 E46 este, per ansamblu, o masina fiabila si rezistenta la uzura. Cum nimic nu este perfect insa, exista si unele “slabiciuni”.
Benzinarele sunt foarte pretentioase la calitatea combustibilului. Daca oscileaza ralantiul, schimbati intai benzina. Abia, apoi, verificati debitmetrul (regulatorul de aer) si mergeti la un tester, pentru a verifica parametrii de functionare ai motorului. O alta belea sunt senzorii de detonatie, ralanti, volanta, etc. Dar e bine ca functionarea defectuoasa a acestora nu prea poate fi mascata de samsari. Se poate scoate sau neutraliza martorul “Check Engine” din bord, este adevarat. Dar mersul rotund al motorului nu se poate truca. Testati si la cald si la rece!
Diesel-urile afiseaza si ele probleme cu debitmetrul si diferiti senzori. Dar cea mai importanta este turbina, a carei inlocuire sare de 1.000 de euro. Inspectati vizual turbina pentru a depista eventualele scurgeri de ulei si incercati sa forjati putin masina, avand ochii atintiti pe culoarea fumului scos. Daca e negru, e de motorina. Dar daca e albastrui inseamna ca mananca si ulei!e46_21
E46 are un tren de rulare destul de solid. Din cauza gropilor de pe la noi insa, apar diferite batai la suspensia fata. De asemenea, avand in vedere renumele sportiv al BMW-ului se presupune ca cel care a detinut-o anterior nu a menajat masina tot timpul, asa ca nu strica o verificare a transmisiei. Cele mai dese probleme se intalnesc la bucsa axului cardanic si la crucea cardanica.
Evident, cu cat masina are mai multi kilometri, cu atat problemele pot aparea mai des.

37 responses to “Special SH: BMW Seria 3 / E46 (’98-’05)

  1. Vreau sa aflu cat mai multe despre modelul 316 ti, unde pot gasi!?:D

  2. scaesteanu

    Ti-ul sau Seria 3 Compact, cum i se mai spune, este, dupa caz, un E36 sau E46 cu un ampatament scurtat pentru a se putea incadra in clasa hatchback-urilor premium, alaturi de Audi A3, de exemplu. In mare, platforma tehnica este preluata de la modelele-mama, asa ca o parte din piese si subansamble se potrivesc. Spatiul destinat locurilor din spate si pentru bagaje este limitat, mai mic decat la Golf IV, de pilda.
    Nu stiu la care dintre 316 ti va referiti? E36 sau E46? Motoarele difera substantial! In ambele cazuri, cel mai recomandat motor este cel de pe 318 / 140 sau 143 CP – consuma mai putin decat 316, este mult mai elastic si da si satisfactie.
    Daca puteti, alegeti un model dotat cu ESP! Datorita consolei spate scurte, greutatea e redusa si ea pe puntea spate si supravirarea apare imediat pe carosabil umed sau alunecos.

  3. buna, sunt foarte interesat de un BMW 320d de 150 cp, as dori mai multe informatii privitoare la fiabilitate si eventualele probleme la care trebuie sa fiu atent la achizitie.
    multumesc!

  4. scaesteanu

    Motorul M47TUD20 a fost montat pe Seria 3 din 2001 pana in 2007. Asa ca am sa va rog sa-mi precizati anul de fabricatie al masinii, pentru a va putea indica cateva informatii.

  5. anul de fabricatie intre 2002 si 2005, aste sunt modelele care le caut, mai noi de 2005 se ridica la o suma la care nu am acces. multumesc

  6. salut,sunt interesat si eu de un bmw 316 , 318, 320 ,motor benzina,1.8 , 1.9 , anul 2000,2001 ! pretul oscileaza intre 5000 si 6500 euro! ash dori sa stiu daca e o investitie buna,din cate am vazut piesele la benzinar nu sunt asa scumpe!si nu e prea greu de intretinut! ash dori sa sa vad o parere mai concreta,deoarece bmw`ul il iubesc de mic si nu vreau sa`mi para rau daca il cumpar! as dori un raspuns , multumesc

  7. scaesteanu

    In general, E46-le a fost si este un model fiabil, singura mare slabiciune fiind suspensiile fata, care nu suporta prea bine frumurile din .Ro. Bine, conteaza mult si grija utilizatorului! Alte probleme apar la nivelul diferitilor senzori (detonatie, ralanti, etc.), dar nu foarte des. Oricum, piesele de schimb nu sunt foarte scumpe, fiind la acelasi nivel cu cele pt VW, de exemplu, desi BMW-ul face parte din alta clasa. Mare atentie insa, la uzura masinii! Pot aparea jocuri in cardan, grup, etc., elemente ce costa destul de mult. Asa ca cel mai bine ar fi sa faceti o vizita la un mecanic care stie cu ce se mananca BMW-ul. Si, evident, sa cautati o masina cu kilometri reali si putini. Ar fi bine sa nu va scumpiti la cateva sute de euro, ca s-ar putea sa va coste mai mult dupa aceea.
    Daca ne referim la modelele 2000-2001, vorbim despre varianta fara facelift. Cele mai recomandate motore din gama 1.8-1.9 litri sunt N42B18/115 CP (316i/2001-2004) si M52TUB20/150 CP (320i/’98-’00). Daca gasiti insa si va incadrati in pretul unui 318i cu motor N42B20/143 CP (2002), acest model ofera cel mai bun raport performante/consum.

  8. am un bmw 318i e 46 din2002 si am o problema la el mai ex. are o antarziere de demaraj de vreo doua trei sec si o intrerupere la plecare de pe loc. am schimbat bujii ,filtre am curatat injectoarele am facut distributia la bavaria si tot nu isi revine aaaa am uitat 143 cp . ma poate ajuta cineva cu o idee. am fost la nu stiu cate teste totul lucreaza in parametri normali. multumesc.

  9. scaesteanu

    Intarzierea se manifesta in turarea motorului sau motorul salta in ture, dar masina nu pleaca de pe loc??? In primul caz, iti recomand sa mergi la un tester. Probabil e vreun senzor dus (senzor ralanti, axa, etc.). In al doilea caz, s-ar putea sa fie dus ambreiajul sau rulmentul de presiune. Sau, daca ai noroc, la unele modele exista o valva speciala pe circuitul de ambreiaj. S-ar putea sa fie aia dusa.

  10. ambreiajul nu patineaza,problema este ca da in nas la plecare de pe loc, in mers are destul demaraj zic eu. iar la test mi sa spus ca totul este in ordine.multumesc.

  11. Am un 320d fabricatie aprilie 2004 …motorul are 150 Cp sau 161 Cp ??? si puncte slabe care ar fi ??

  12. scaesteanu

    150 CP, motoru de 163 CP este disponibil pe E90, succesorul lui E46, din 2005.

  13. ma pregatesc sa imi iau un BMW 330 xi, 2001, full, 150.000 km. ce pareri aveti? 7000 E. ms

  14. scaesteanu

    Parerea mea este ca pretul de 7.000 E este cel putin dubios pentru un 330xi din 2001, cu 150.000 km la bord. Mergeti la un mecanic si verificati amanuntit masina! Analizati bine uzura interiorului! Ridicati masina pe o rampa si uitati-va dupa eventuale urme ale unui accident. Pretul de 7.000 E se potriveste mai degraba unui 318-320 bunicel!!! Faceti un drum cu masina si nu numai pe 3 strazi din oras. Faceti 20-30 km si verificati-i comportamentul la diferite regimuri de turatii. Sa nu aiba vreo hiba ascunsa, precum nefunctionarea vanos-ului, jocuri in cardan sau probleme cu cutia de transfer. Mult noroc!

  15. sal. am un bmw 318i 143 cp 2009 benz 2002 si mi sa aprins un bec portocaliu (eml) si merge intrerupt de parca ar merge in 3 buj .stie cineva de la ce poate sa fie? inca nu am fost la test. multumesc

  16. scaesteanu

    Pot fi mai multe cauze. Fara test, se pot face doar presupuneri. EML aprins inseamna o defectiune la sistemul de management al motorului. Poate fi o bobina, debitmetrul, o bujie, sonda lambda, etc.

  17. da! multumesc mult,pt raspuns am sa merg la test.

  18. am un 320 d bmw si am niste intreruperi la 2400 si peste 2600 pana la 3000 am schimbat debilmetru aer si egr curatat nu stiu care ar fi problema va rofg sa imi suneti

  19. scaesteanu

    Ati facut o diagnoza? In lipsa acesteia, nu se poate decat da cu presupusul. Ar putea fi de exemplu o problema la pompa de combustibil, care nu mai baga presiunea necesara… sau un injector.

  20. scaesteanu

    De multe ori, curatarea EGR nu e suficienta si se impune schimbarea. Aceste interventii nu se fac dupa ureche, ci in urma consultarii unui specialist si a efectuarii unui test.

  21. Ii rog pe cunoscatori sa-mi spuna un echivalent al debitmetrului aer bosch cod 0.928.400.527 ptr. bmw 320d e46 touring an ;04\2001 MULTUMESC

  22. sa sti ka iam facut 3 testere si mia zis ka debilmetru de aer si egr infundat si pe cand leam spus ka debilmetru este nou si egr lam cumparat nou sau kkat pe ei cu testerele lor dar am observat ca imi transpira un pic de motorina la primul injector .am facut 15 mi de km si nu mia mancat nici un gram de ulei ie la fix kum lam bagat nu afuma delok deci chiar delok nici macar nu scoate un danf de fum dar am intrerupere si nu am sprint la el cand ie rece merge foarte bn nu se simnte intreruperile can sa incalzit ie gata ie mort si mai are toane cateodata ma baga in scaun dar rar ,are fratimio unul la fel si zboara 6 sec are suta va rog care stiti si sunteti patiti spunetimi si mie

  23. Ivănescu Elvis

    salut, am un bmw 320 d din 2001, cu steptronic, 136 cp, 153000 km la bord, de curând mi s-a aprins becul la cutie , a început să schimbe ciudat în şuturi, să frâneze ciudat , am mers cam 2 km , după care am oprit motorul şi l-am pornit din nou, iar becul la cutie s-a stins. a doua zi am mers circa 15 km pana în 2000 rotaţii pe minut, deoarece se auzea mai zgomotoasă cutia ca de obicei, după care urcând o pantă s-a oprit deodată motorul şi nu mai porneşte, face clanţ şi atât, am verificar bateria, e ok , maşina intră pe N , pe P , pe D, pe R, dar nu mai porneşte şi nu ştie nimeni ce ar putea avea, cineva zicea că ar fi nivelul în cutie sub minim şi de aia s-a oprit. dacă mă puteţi ajuta cu ceva , daţi un mesaj sau dak nu un mesaj pe tel : 0765212350 şi vă contactez eu.

  24. Du-te in service, frate! Parerea mea … 🙂

  25. salut! mi sa aprins becul in bord care indica schimbarea placutelor de frana, am schimbat placutele si tot sta aprins,de la ce poate sa fie? este bmw 318i 2002 benzinar 143cp. multumesc.

  26. cristitoma16

    sal va rog am gasit un e46 2500 benz imi puteti spune si un consum sigur va multumesc

  27. scaesteanu

    Consumul depinde de stilul de mers si de uzura masinii. In principiu, 14-16 in oras si 9-10 la drum.

  28. Salut! la un bmw E46, benz, 143 cp motor 2000, 4 pistoane se mai poate adauga ceva cai? multumesc.

  29. salut! vreau sa cumpar un bmw 320d e46, am gasit ceva la reprezentanta bmw an 2004 , fara accident, 150tkm reali cu carte servis facuta la bmw ultima inspectie 149tkm pret 8000 e. Vreau parerea dumneavoastra merita???

  30. scaesteanu

    Pretul este putin cam mare, avand in vedete evolutia pietei actuale si faptul ca, fiind de la reprezentanta, acei km sunt efectuati pe drumurile din Romania.

  31. am un bmw 320 diesel din 2004 si pe diagnoza imi da senzorul de oxygen (lambda ) . masina are fluctuatii in mers . am luat unul la mana a 2 a si tot asa a facut. plus ca scote fum . se poate sa dea pe tester senz oxygen de la altceva ? mentionez ca am facut proba cu alt debitmetru , am curatat ege si racitorul , am incercat cu alt vacum de ctioneaza egr si tot senz oxygen imi apare. multumesc

  32. AM si eu o intrebare?! Am un bmw e46 318d an fabri 2004 si 116 cp, si as vrea sa pun ceva mai mult din computer… care ar fi valoarea fara a crapa motorul ? 150 ? 160 ?

  33. sau care ar fi modalitatea cea mai OK pt a avea mai multi cp ? ms

  34. scaesteanu

    Daca nu vrei sa risti, cresterea de putere maxima este de circa 20%. Deci ai ajunge pe la 140. Dupa acest prag, nimeni nu garanteaza ce se poate intampla. Oricum, prima crapa turbina.

  35. scaesteanu

    Verifica si catalizatorul, s-ar putea sa fie infundat si sa nu ai flux optim de gaze.

  36. Ce parere aveti despre 316i ? Ma refer la varianta de 116cp. Am observat ca 318i se gaseste in acelasi pret. In mod normal nu ar trebui sa fie mai scump ? Cel mai mult conteaza consumul, insa imi place e46, si neaparat benzina. Toti recomanda 318i. Eu caut un motor fiabil, nu ma intereseaza puterea.

  37. scaesteanu

    318-le cu 16v, de fapt motorul de pe „pisica” 318is, e cea mai buna alegere, din prisma raportului putere/consum. 316-ele e subdimensionat pentru gabaritul E46-ului si consuma chiar mai mult decat motorul de 1.8/140 CP. Atentie, mai e o versiune de 1.8 8v/116 CP, care nu e o alegere prea inspirata.

Lasă un comentariu